Zadania i charakter pracy:
Specjalista do spraw szkoleń analizuje potrzeby edukacyjne, opracowuje plany, zakres i tematykę szkoleń, preliminarze kosztów, organizuje szkolenia od strony merytorycznej i logistycznej, nawiązuje współpracę i negocjuje jej warunki z trenerami i firmami szkoleniowymi. Monitoruje, raportuje przebieg szkoleń oraz prowadzi dokumentację szkoleniową. Organizując szkolenia, wizytuje też ośrodki, sprawdza, nadzoruje pod kątem wyposażenia technicznego sale dydaktyczne, w których odbywa się szkolenie. Odpowiada za jakość i terminowość przeprowadzonych szkoleń.
Specjalista do spraw szkoleń pracuje najczęściej w przedsiębiorstwach, w działach zarządzania zasobami ludzkimi lub wydzielonych działach szkoleń, instytucjach administracji państwowej lub prowadzi własną działalność gospodarczą. Poziom odpowiedzialności i autonomii pracy wynika ze specyfiki danej firmy oraz usytuowania tego stanowiska w jej strukturze.
Wymogi i potrzebne predyspozycje:
Specjalistą do spraw szkoleń może zostać osoba z wykształceniem wyższym (ze względu na specyfikę pracy preferowane są kierunki związane z psychologią, pedagogiką, socjologią, prawem i ekonomią). Osoba zatrudniona na tym stanowisku musi dbać o własny rozwój zawodowy, nieustannie podnosić swoje kwalifikacje, śledzić tendencje i zmiany pojawiające się na rynku usług szkoleniowych i rynku pracy.
Specjalista do spraw szkoleń powinien posiadać umiejętności analizowania, planowania, organizowania i monitorowania podejmowanych działań. Powinien również cechować się dokładnością, rzetelnością, odpowiedzialnością. Bardzo istotna jest umiejętność współpracy w zespole, łatwego nawiązywania kontaktów, otwartość, umiejętności negocjacyjne. Ważna jest też umiejętność dobrego organizowania i zarządzania czasem, inicjatywa oraz zdolność logicznego rozumowania.
Opracowano na podstawie: Krajowy Standard Kompetencji Zawodowych, Specjalista do spraw Szkoleń, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013