Zadania i charakter pracy:
Do zadań kierownika zarządzania zasobami ludzkimi zależy szeroko pojęte prowadzenie i nadzorowanie działań z zakresu polityki personalnej organizacji i realizacja poszczególnych elementów strategii personalnej. Kierownik zzl uczestniczy w opracowaniu budżetu organizacji w części dotyczącej kosztów pracowniczych, przygotowuje i realizuje budżet płac, nadzoruje prawidłowe stosowanie przepisów prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Ponadto kieruje administracją personalną, czuwa nad prawidłowością prowadzenia dokumentów personalnych i przekazywaniem pracownikom informacji dotyczących ich zatrudnienia. Kierownik zarządzania zasobami ludzkim realizuje procesy rekrutacji i selekcji pracowników, ich adaptacji oraz tworzy i czuwa nad wdrażaniem efektywnych systemów motywacyjnych, tworzeniem planów szkoleń i planów rozwoju zawodowego pracowników i realizacją zadań wynikających systemów oceny pracowników (między innymi poprzez: projektowanie systemu ocen, przeprowadzanie ocen cyklicznych i nadzwyczajnych, formułowanie wniosków z przeprowadzonych ocen itp.). Ponadto współpracuje z pozostałymi członkami kadry kierowniczej w zakresie realizacji polityki personalnej, sprawuje nadzór nad pracą podległego personelu działu zarządzania zasobami ludzkimi i uczestniczy w budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy.
Wymogi i potrzebne predyspozycje:
Kierownik zzl powinien mieć wykształcenie wyższe (preferowane: psychologia, zarządzanie zasobami ludzkimi, prawo, socjologia, ekonomia, nauki społeczne), znać języki obce, przepisy prawa pracy i przepisy ubezpieczeniowe. Zwykle niezbędne jest kilkuletnie doświadczenie zawodowe w pracy z obszaru HR, doświadczenie kierownicze, znajomość nowoczesnych narzędzi HR i umiejętność zarządzania budżetem.
Wykonywanie zawodu kierownika wymaga szczególnych umiejętności interpersonalnych i komunikacyjnych. Osoba na tym stanowisku powinna posiadać łatwość wypowiadania się w mowie i piśmie, gotowość do wystąpień publicznych. Powinna być charyzmatyczna, otwarta, empatyczna i asertywna oraz mieć zdolność przekonywania i prowadzenia negocjacji. Ważna jest również zdolności koncentracji uwagi i jej podzielności, umiejętności organizowania własnego stanowiska pracy i podległych pracowników, wykonywania zadań pod presją czasu i odporność na stres.
Opracowano na podstawie: Kierownik działu zarządzania zasobami ludzkimi [14.10.2016]