Czy dajemy się manipulować sztucznej inteligencji? – trzeci film na kanale Nauka Inspiruje

Jak sztuczna inteligencja wpływa na ludzi? Jak wpływa na biznes? Czym jest generatywna AI i jakie umiejętności posiada? Jak szybko się uczy? Czy w obliczu prowadzonych badań naukowych możemy już mówić o konflikcie ról pomiędzy człowiekiem i maszyną i co on oznacza w naszych miejscach pracy? Czym jest przygotowany przez Komisję Europejską projekt rozporządzenia w sprawie sztucznej inteligencji i co może zmienić w krajach członkowskich? Z „najgorętszym” tematem ostatnich miesięcy jakim jest strach przed tym, że sztuczna inteligencja może wpływać na decyzje ludzi, mierzą się naukowcy z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego: dr Dominika Kaczorowska-Spychalska oraz dr Artur Modliński, jak również dr Karolina Sztobryn z Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Czy masz w sobie „gen AI"?

To przewrotne pytanie kierują do nas w filmie eksperci z Uniwersytetu Łódzkiego, krok po kroku odkrywający tajemnice sztucznej inteligencji i jej wpływu na społeczeństwo. Badacze nie tylko mierzą się ze strachem, który budzi wśród ludzi rozwijająca się technologia, ale także prezentują, jak ich badania zmieniają nasze rozumienie tego, czym ona jest. 

Problematyka sztucznej inteligencji (AI) jest w ostatnich latach niezwykle często obecna w dyskursie medialnym, naukowym i społecznym. Nic dziwnego, nowe technologie niosą niespotykane dotąd możliwości, ale również budzą obawy związane głównie z tym, że sztuczna inteligencja zastąpi ludzi w pracy. Zachęcamy do uważnego wsłuchania się w głos naszych ekspertów, a następnie... do uważności i krytycyzmu w codziennym posługiwaniu się narzędziami, jakie oferuje technologia AI.   

W świat nowych technologii wprowadzają nas: dr Dominika Kaczorowska-Spychalska, dyrektorka Centrum Inteligentnych Technologii na Wydziale Zarządzania UŁ, dr Artur Modliński, kierownik Badań nad Sztuczną Inteligencją i Cyberkomunikacją na Wydziale Zarządzania UŁ, a także dr Karolina Sztobryn z Zakładu Europejskiego Prawa Prywatnego na Wydziale Prawa i Administracji UŁ. 

 

Po obejrzeniu filmu prosimy o wypełnienie krótkiej ankiety (może to zająć 2 - 3 minuty). Odpowiedzi pozwolą nam lepiej zaplanować kolejne produkcje.

„Nauka inspiruje" na YouTube jest nowym kanałem Uniwersytetu Łódzkiego, za pośrednictwem którego chcemy przekazywać fascynujące i ważne informacje ze świata nauki. Badacze reprezentujący rozmaite dziedziny opowiadają o najnowszych badaniach, przedstawiają interesujące odkrycia lub tłumaczą złożone zjawiska w sposób zrozumiały dla szerokiego odbiorcy. W cyklu „Nauka inspiruje” skupiamy się na wiedzy, która ma bezpośredni wpływ na nasze codzienne życie.

Teksty, zdjęcia, popularyzacja badań i naukowców UŁ

Nasze działania obejmują nie tylko produkcje wideo, ale również teksty popularnonaukowe ukazujące procesy badawcze, ich rezultaty, ale także mówiące o żmudnym, pełnym wyzwań i niepowodzeń charakterze pracy naukowej. "Nauka inspiruje" to też prezentacja sylwetek naukowców Uniwersytetu Łódzkiego, skupiająca się na motywacjach do wyboru zawodu naukowca oraz wpływie pracy badawczej na otoczenie.

Naszym celem jest pobudzenie ciekawości i zainteresowanie nauką, a także podkreślenie jej istotności dla społeczeństwa i rozwoju cywilizacji.

Wszystkie materiały znajdziecie na stronie internetowej projektu.

Realizację filmów w ramach projektu „Nauka inspiruje” dofinansowano z budżetu Miasta Łodzi z programu „Łódź akademicka”.

Redakcja: Honorata Ogieniewska (Centrum Komunikacji i PR); materiały źródłowe: Michał Gruda  (Centrum Komunikacji i PR)

Misją Uniwersytetu Łódzkiego jest rzetelne prowadzenie badań naukowych oraz aktywne głoszenie prawdy z nich płynącej, tak by mądrze kształcić kolejne pokolenia, być użytecznym dla społeczeństwa oraz odważnie odpowiadać na wyzwania współczesnego świata. Doskonałość naukowa jest dla nas zawsze najlepszym kompasem. Nasze wartości to: odwaga, ciekawość, zaangażowanie, współpraca i szacunek.